Drie medewerkers tekenen strategisch plan op bord
Photo by rawpixel.com from Pexels

Wist u dat een gemiddelde productiemedewerkers van kozijnen keuze heeft uit 64 banen en 45% ouder is dan 50 jaar? En weet u hoe u ervoor kunt zorgen dat deze medewerker voor u kiest? Dat u opvalt tussen al die vacatures en interesse in uw bedrijf wekt? Maar ook welke demografische ontwikkelingen invloed hebben op de arbeidsmarkt en hoe u uw personeelsbeleid en arbeidsmarktcommunicatie daarop kunt inrichten?

Op een prachtige locatie in Maarssen werden deze vragen tijdens de Directiedag op 29 januari jl. van VMRG en VKG  gesteld, bediscussieerd en beantwoord. Met ruim 100 directieleden uit beide branches in de zaal werden verschillende aanpakken en wensen besproken.

DNA van je bedrijf

Als brancheverenigingen faciliteren VMRG en VKG hun leden in kennis en inspiratie. Dit jaar met een thema dat niet actueler kon zijn. Want welk bedrijf worstelt niet met het goed gevuld houden van de fabriek en het kantoor. Zorgen dat alle projecten en de productie blijven draaien. En dat in een fijne samenwerking en sfeer. Het vinden en behouden van goede mensen die passen bij de organisatie is best een uitdaging. En een uitdaging om heel veel factoren eens in kaart te brengen. Want weet je als bedrijf wat jouw DNA is? Welke cultuur er heerst? Welk type mensen bij je bedrijf passen? En welke toonsoort en platform bij het aanspreken van deze mensen passen? De sprekers die VMRG en VKG selecteerden voor deze Directiedag gaven hier de antwoorden op.

Begrijp je personeel

Jan Latten is als hoogleraar sociale demografie aan de universiteit van Amsterdam de kenner van demografische ontwikkelingen en de vertaling ervan naar de arbeidsmarkt. Hij nam de aanwezige directieleden mee in de perikelen van verschillende generaties, de groei in aantal immigranten en de invloed ervan op de arbeidsmarkt. Inhoudelijk sterk en ondersteund met droge humor bracht Jan Latten zijn boodschap: Zorg ervoor dat je je personeel begrijpt, dat je weet wat er privé speelt en welke invloed dat heeft op het functioneren. Een grote onrust kenmerkt de nieuwe generatie. Onrust over de vastigheid van een baan en daarmee financiële onzekerheid. Het uitstellen van grote levensgebeurtenissen hangt daarmee samen en heeft zijn weerslag op het functioneren van mensen.

Maar houd ook rekening met de geboorte van De Grote IK. De jonge generatie met een ander levensdoel dan voorgaande generaties. Genieten met een hoofdletter G is het levensdoel van deze generatie. Het vergt een andere leiderschapsstijl en invulling van goed werkgeverschap. Coach zijn in plaats van baas. Werknemers meer bieden dan een baan; ze verzorgen door te faciliteren. En rekening houden met verschillende generaties en culturen op de werkvloer. Opa en kleinzoon samen aan het werk, migranten met een andere culturele achtergrond en andere normen en waarden werken samen met de Nederlandse millennials. Dat brengt uitdagingen met zich mee.

Wat biedt jouw bedrijf nou echt?

De dames van Happy Capital HRM Annelies van Toledo, Margriet Kanik en Marieke de Wildt verbinden organisaties en talenten met elkaar. Met enthousiasme en energie gaven ze een actuele en reële kijk in de motieven van potentiële werknemers. Waarmee ga je ze triggeren voor jou te kiezen? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste kandidaat aan je bindt? Een goed salaris is zeker belangrijk. Doorslaggevend ook? Meestal niet.

Voor een bedrijf is het belangrijk om zich te onderscheiden en dit ook te uiten door zo concreet mogelijk te zijn in vacatureteksten. Schrijf niet ‘goede secundaire voorwaarden’ maar benoem deze voorwaarden! Bieden jullie een sportabonnement? Opleidingsmogelijkheden? Een vast contract bij aanvang? Flexibele werktijden en verantwoordelijkheden? Maak duidelijk wat jij te bieden hebt als bedrijf en zorg ervoor dat je een echt gesprek voert met een kandidaat. Weet wat hem of haar beweegt en als dat overeenkomt met het DNA van jouw bedrijf, dan heb je een duurzame match! En waak voor een zorgvuldig recruitmentproces. Geef een snelle en eerlijke reactie want de concullega ligt op de loer. Wijs in ieder geval netjes af zodat kandidaten aangehaakt blijven bij jouw bedrijf. Of ga een stap verder en zorg voor een ultieme candidate experience met een ludieke manier van recruiten en afwijzen.

De Directiedag werd een enerverende middag met veel energie, interactie en kennisoverdracht. Tijdens de borrel en het diner kwamen de analyses op de eigen organisatie verder op gang. Het zaadje is geplant. VMRG en VKG kijken terug op een geslaagde Directiedag 2019.